torsdag den 29. oktober 2015

Klassepraktik i 6.klasse - kost og sundhed



Mandag:
6.A: 12.25-14.35
Underviser: Christina og Julie
Fredag:
6.B: 12.25-14.35
underviser: Nina og Rikke

Lektionsplan
Sammenhæng
  • 6. klasse
  • 3 lektioner a 45 min
  • 4-5 elever
  • 4 undervisere/studerende
  • Klassepraktik med fokus på de ti kostråd
  • Intet kendskab til eleverne på forhånd
Mål
Forenklede Fælles Mål:
Kompetenceområde og kompetencemål:
  • Mad og sundhed
  • Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til sundhed
Færdighedsmål
  • Eleven kan omsætte viden om sund mad i madlavning

Vidensmål
  • Eleven har viden om sund mad og madlavning


Læringsmål:
  • Jeg kender de 10 kostråd
  • Jeg kan nævne 2 kostområder (hvad mener vi??)
  • Jeg kan kende forskel på de grove og fine grøntsager
  • Jeg kan kende forskel på fuldkorn og hvede
  • Jeg kan samarbejde om at lave en rodfrugtsuppe med topping

Tegn
Vi vil undervejs i timen holde øje med om eleverne:
  • Deler ud af deres eventuelle forhåndsviden om de 10 kostråd
  • Deltager aktivt i stafetten og efterfølgende samtale om grove og fine grøntsager
  • Stiller opklarende spørgsmål om
  • Smager på og sætter ord på deres smagsoplevelse, når de skal prøvesmage hvidt brød og fuldkornsbrød
  • Deltager, fordeler arbejdet og samarbejder, når der skal laves rodfrugtsuppe
  • Kan sammen med læreren samtale om væsentlige pointer fra de 10 kostråd med primært fokus på de to udvalgte.
Tiltag
Vi vil i undervisningen:
  • Præsentere dagsorden og læringsmål for eleverne
  • Introducere til de 10 kostråd via klassesamtale og film
  • Arbejde med kostrådet “Spis frugt og mange grøntsager” ved samtale og stafet om fine og grove grøntsager
  • Arbejde med kostrådet “Spis fuldkorn” gennem samtale og sanseøvelse med hvidt brød og rugbrød
  • Lave rodfrugtsuppe med grove grøntsager og rugbrød som topping
  • Evaluere timen til slut ved samtale under spisning og afsluttende refleksion gennem 3-2-1-evaluering
Evaluering
Som evaluering vil vi:
  • Snakke med eleverne om, hvorvidt de synes at have opnået de opstillede mål
  • Lade eleverne udfylde en 3-2-1 evaluering og derigennem få et indtryk af, hvad de har lært og gerne vil lære mere om
Virksomhedsformer i brug




OPSKRIFT
Røddernes suppe

Til suppe:

  • 1 løg
  • 1 fed hvidløg
  • 2 gulerødder
  • 250 g. selleri
  • 1 persillerod
  • 2-3 kartofler
  • 1 porre
  • 10 g. smør
  • 1 laurbærblad
  • 1 l vand
  • 2 stk. hønsebouillon-terninger
  • ¼ tsk. salt
  • 1 knivspids peber
Til topping:
  • Hver gruppe laver deres egen kreative topping med bl.a. rugbrødscroutoner

I skal bruge:

Køkkenredskaber

  • 1 måleske
  • 1 grydeske
  • 1 stor skarp kniv
  • 1 skærebræt
  • 1 mellem skål
  • 1 mellem gryde med låg
  • 1 blender/foodprocessor
  • 1 målebæger
  • 1 køkkenvægt
  • 1 kartoffelskræller

Sådan gør du:
1. Vask hænder.
2. Mål alle ingredienser af.
3. Pil og hak løg og hvidløg.
4. Vask og skræl gulerødder, selleri, persillerod og kartofler.
5. Skær gulerødder, selleri, persillerod og kartofler i terninger.
6. Skyl og rens porren. Skær et langt snit tværs ned gennem porren. Skyl porren godt i koldt vand.
7. Skær den hvide del af porren i ringe.
8. Kom smørret i en stor gryde og smelt det.
9. Kom løg, hvidløg, gulerødder, selleri, persillerod, kartofler og porre i gryden.
10. Steg grøntsagerne i 5 minutter.
11. Kom laurbærblad, vand og hønsebouillon-terninger i gryden og rør.
12. Læg låg på gryden, og kog suppen i 20 minutter til grøntsagerne er møre. Mærk  med en lille spids kniv. Grøntsagerne skal slippe kniven.
13. Tag lauerbærbladet op af suppen med en ske.
14. Stil gryden ned i køkkenvasken.
15. Kom en stavblender ned i gryden. Blend suppen til der ikke er flere klumper.
16. Smag suppen til med salt og peber.
17. Server med jeres topping.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar