Ernæringsforbedringsopgave
Havregrynskugler - almindelig
Ca. 20 stk.
- 85 g havregryn (1,5 kr.)
- 50 g flormelis (1 kr.)
- 2 spsk kakao (1,5 kr.)
- 50 g blødt smør (4 kr.)
Pynt
- Kokosmel (3,5 kr.)
Pris i alt: 11,5 kr.
Bland de tørre ingredienser i en skål og fordel det bløde smør heri. Rør massen til den er sammenhængende. Tril små kugler og rul dem i den valgte pynt. Stil havregrynskuglerne tildækket i køleskabet i mindst 2 timer.
Smag
|
Stærk smag af kakao, smør
|
Konsistens
|
Lidt tørre, bløde, smuldrende
|
Tid
|
15 min.
|
Udseende
|
Mørkebrune med synlige gryn. Toppet med kokos
|
Holdbarhed
|
En uge i køleskabet
|
Ernæringsværdi pr. 100 g
|
|
Næringsstofindhold pr. 100 g (sukker)
|
Vitamin A: 0
Vitamin C: 0
Vitamin D: 0
Calcium: 0
Jern: 0
Salt: 0
Natrium: 0
|
Sundere havregrynskugler
Ca. 20 stk.
- 85 g havregryn (1,5 kr.)
- 75 g dadler (6 kr.)
- 2 spsk kakao (1,5 kr.)
- 25 g smør (2 kr.)
Pynt
- Kokosmel (3,5 kr.)
Pris i alt: 14,5 kr.
Bland alle ingredienserne sammen og rør massen til den er sammenhængende. Tril små kugler og rul dem i den valgte pynt. Stil havregrynskuglerne tildækket i køleskabet i mindst 2 timer.0,75
Smag
|
Sødme (dadler), kakao
|
Konsistens
|
Lidt tørre, bløde, lidt smuldrende
|
Tid
|
20 min.
|
Udseende
|
Meget mørkebrune. Dadlerne ‘’skjuler’’ havregrynene. Toppet med kokos
|
Holdbarhed
|
3-4 dage i køleskabet
|
Ernæringsværdi pr. 100 g
|
|
Næringsstofindhold pr. 100 g (dadler)
|
|
Hvordan er retten ernæringsforbedret?
Sukker er udskiftet med dadler, hvilket bidrager med naturlige sukkerarter, sødme og en række gode vitaminer og mineraler, herunder kalium, kalcium, vitamin A og E. Dadlerne bidrager samtidig med kostfibre. Smørmængden er halveret, hvilket reducerer fedtindholdet i retten.
Pizza - almindelig
Til en pizza
Dej:
- 250 g hvedemel (2,75 kr.)
- 1,25 dl. vand
- 25 g gær (0,75 kr.)
- 0,75 spsk olivenolie (0,5 kr.)
- 0,5 spsk sukker (0,25 kr.)
- 1 tsk groft salt (0,25 kr.)
Tomatsauce:
- En halv dåse flåede tomater (4,5 kr.)
- En halv dåse tomatpure (2 kr.)
- En lille smule olie (0,5 kr.)
- Et halvt løg (0,5 kr.)
Bag pizzaen ved 270 grader i alm. ovn i 10-12 min, eller 200 grader i 20-25 min.
Topping:
- ½ portion tomatsauce (7,5 kr.)
- Ost (alm. mozzarella 25%) (11 kr.)
- Bacon (7 kr.)
- Pepperoni (45 g fedt/100 g) (8 kr.)
- Løg (1 kr.)
- Tomat (4,5 kr.)
Pris i alt: 47,5 kr.
Opløs gæren i vandet ( ca. 30 g) Bland resten sammen med vandet, gem dog mel til at ælte på. Ælt dejen rigtig meget - og drys lidt mel på og skær et kryds og lad dejen hæve under noget cellofan en halv times tid.
Smag
|
Fed, salt
|
Konsistens
|
Blød
|
Tid
|
1 time 15 min.
|
Udseende
|
Gylden, fedtet, sprød, lys, farverig
|
Holdbarhed
|
Højst to dage i køleskabet
|
Ernæringsværdi pr. 100 g
|
|
Næringsstofindhold pr. 100 g (bacon)
|
|
Sundere pizza
Til en pizza
Dej:
- 125 g hvedemel (1,35 kr.)
- 125 g grahamsmel (1,65 kr.)
- 1,25 dl. vand
- 25 g gær (0,75 kr.)
- 0,75 spsk olivenolie (0,5 kr.)
- 1 tsk groft salt (0,25 kr.)
Tomatsauce:
- En halv dåse flåede tomater (4,5 kr.)
- En halv dåse tomatpure (2 kr.)
- En lille smule olie (0,5 kr.)
- Et halvt løg (0,5 kr.)
Topping:
- ½ portion tomatsauce (7,5 kr.)
- Cheasy Mozzarella ost 13% (13 kr.)
- Serranoskinke (12 g fedt/100g) (23 kr.)
- Løg (1 kr.)
- Tomat (4,5 kr.)
- Basilikum (8 kr.)
Pris i alt: 65 kr.
Opløs gæren i vandet ( ca. 30 g) Bland resten sammen med vandet, gem dog mel til at ælte på. Ælt dejen rigtig meget - og drys lidt mel på og skær et kryds og lad dejen hæve under noget cellofan en halv times tid.
Opløs gæren i vandet ( ca. 30 g) Bland resten sammen med vandet, gem dog mel til at ælte på. Ælt dejen rigtig meget - og drys lidt mel på og skær et kryds og lad dejen hæve under noget cellofan en halv times tid.
Smag
|
Lidt salt, krydret, umami
|
Konsistens
|
Sprød
|
Tid
|
1 time 15 min.
|
Udseende
|
Gylden, sprød, mørk
|
Holdbarhed
|
Højst to dage i køleskabet
|
Ernæringsværdi pr. 100 g
|
|
Næringsstofindhold (serrano skinke)
|
|
Hvordan er retten ernæringsforbedret?
Halvdelen af hvedemelet er udskiftet med grahamsmel, hvilket giver flere kostfibre. Sukker er udeladt. Fyldet er ernæringsforbedret, da osten er fedtreduceret og kødfyldet (pepperoni og bacon) er skiftet ud med parmaskinke - dette giver mindre fedt og stemmer derfor overens med anbefalingerne.
Halvdelen af hvedemelet er udskiftet med grahamsmel, hvilket giver flere kostfibre. Sukker er udeladt. Fyldet er ernæringsforbedret, da osten er fedtreduceret og kødfyldet (pepperoni og bacon) er skiftet ud med parmaskinke - dette giver mindre fedt og stemmer derfor overens med anbefalingerne.
Didaktisk perspektiv på opgaven:
Formål for faget madkundskab:
Opgaven om ernæringsforberedning rummer mange forskellige elementer fra formålet for faget madkundskab. Eksempler fra dette ses nedenfor:
- Eleverne skal i faget madkundskab tilegne sig færdigheder og viden om mad, smag, sundhed, fødevarer, madlavning og måltider og dermed udvikle kompetencer, der gør dem i stand til at vælge og vurdere egne smags- og madvalg.
- Eleverne skal opnå praktiske færdigheder inden for madlavning og kunne eksperimentere med såvel råvarer, opskrifter og retter som egen smag og andre æstetiske erfaringer.
- Eleverne skal kunne foretage kritisk reflekterede madvalg på baggrund af viden om fødevarer, sæson, oprindelse, sundhedsværdi, produktionsformer og bæredygtighed.
- Eleverne skal lære at tage del i og medansvar for problemstillinger, der vedrører mad, madvalg, madlavning og måltider i relation til kultur, trivsel, sundhed og bæredygtighed.
Kompetenceområder - færdigheds- og vidensmål:
Mad og sundhed
Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til sundhed
|
Fødevarebevidsthed
Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed
|
Sundhedbevidsthed:
Ernæring og energibehov:
|
Madvaredeklarationer og fødevaremærkninger:
|
Læringsmål
| |
Ernæringsforberdningopgave i skolen:
Jette Benns kategorier
|
I undervisningen
|
At vide
|
Læreren: Generel ernæringslære, herunder viden om de energigivende stoffer kulhydrater, fedt og proteiner samt de væsentligste vitaminer og mineraler.
Bred viden om de forskellige fødevarer og deres anvendelse, sundhed, kostmodeller og kostsammensætning.
Eleverne: Vide noget om betydningen af de madvalg, eleverne træffer. Viden om kostsammensætning, energifordeling og næringsstoffer for at kunne ernæringsforbedre retter.
|
At kunne (hverdagslivskompetence)
|
Læreren: Didaktisk kompetence til at kunne formidle stoffet til eleverne. Planlægge opgaver og praktiske øvelser, der skaber sammenhæng mellem teori og praksis.
Eleverne: Analysere retten, anvende kostberegningsprogram. Kende forskellige tilberedningsmetoder og kunne anvende disse.
|
At sanse
|
Læreren: At have overblik over lokalet og elevernes arbejde.
Eleverne: Anvende sanserne til at sammenligne retterne. Sammenligne hele det æstetiske udtryk
|
At ville (demokratisk, medbogerskabsprincip)
|
Læreren: Forholde sig til og tage stilling til de anvendte produkter.
Eleverne: Forholder sig til og tager stilling til de anvendte produkter. At forholde sig til de officielle kostråd. Bæredygtighed.
|
At være (omsorgsetiske dimension)
|
Læreren: At kunne rumme og give plads til elevernes individualiteter. Give eleverne plads til at eksperimentere og lade dem lære af egne fejl. I forlængelse heraf give eleverne konstruktiv feedback på deres arbejde og hjælpe dem til at se, hvad det er, de har lært.
Eleverne: At det er acceptabelt at lave fejl. Være interesseret i egen og andres sundhed.
|
Hvad fandt vi ud af? (fælles på holdet)
- Forarbejdede fødevarer har tab af vitaminer og mineraler
- Få ting skal ændres for at forbedre ret
- Der kan tilføres andre smage end “fedt”/sødt
- Man skal passe på med for store ændringer
- Ændring af få parametre giver bedst sammenligningsgrundlag
- Kan give eleverne viden om madvalg, ernæringslære, anvendelse af fødevarer, E%-fordeling, kvaliteten af fedt og kulhydrat.
Konklusion:
Selvom både vores pizza og havregrynskugler indeholdt en væsentlig mindre mængde fedt, var der rent faktisk en del mere smag i retterne. Dette kan til dels skyldes, at fedtet i begge opskrifter var fjernet fuldstændig, men erstattet med ingredienser, der tilfører andre smage og komplementerer retten på en anden måde. Opgaven med at ernæringsforbedre var på samme tid også med til at åbne op for, at ikke alt kan erstattes med sundere alternativer, og at man i nogle retter, hvis man ønsker at bevare den traditionelle smag, skal være forsigtig med at udskifte alt for meget.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar