onsdag den 9. december 2015

Ernæringsforbedringsopgave

Ernæringsforbedringsopgave

Havregrynskugler - almindelig
Ca. 20 stk.

  • 85 g havregryn (1,5 kr.)
  • 50 g flormelis (1 kr.)
  • 2 spsk kakao (1,5 kr.)
  • 50 g blødt smør (4 kr.)

Pynt

  • Kokosmel (3,5 kr.)
Pris i alt: 11,5 kr.
Bland de tørre ingredienser i en skål og fordel det bløde smør heri. Rør massen til den er sammenhængende. Tril små kugler og rul dem i den valgte pynt. Stil havregrynskuglerne tildækket i køleskabet i mindst 2 timer.
Smag
Stærk smag af kakao, smør
Konsistens
Lidt tørre, bløde, smuldrende
Tid
15 min.
Udseende
Mørkebrune med synlige gryn. Toppet med kokos
Holdbarhed
En uge i køleskabet
Ernæringsværdi pr. 100 g
  • Pr. 100 g 1966 kJ
  • Protein: 7,4 g
  • Fedt: 24,9 g
    • Mættet:
    • Monoumættet:
    • Flerumættet:
  • Kulhydrat: 51,2 g
  • Heraf sukkerarter 25 g
  • Kostfibre: 6,05 g
Næringsstofindhold pr. 100 g (sukker)
Vitamin A: 0
Vitamin C: 0
Vitamin D: 0
Calcium: 0
Jern: 0
Salt: 0
Natrium: 0

IMG_1411.JPGIMG_1406.JPG

Sundere havregrynskugler
Ca. 20 stk.
  • 85 g havregryn (1,5 kr.)
  • 75 g dadler (6 kr.)
  • 2 spsk kakao (1,5 kr.)
  • 25 g smør (2 kr.)

Pynt

  • Kokosmel (3,5 kr.)
Pris i alt: 14,5 kr.
Bland alle ingredienserne sammen og rør massen til den er sammenhængende. Tril små kugler og rul dem i den valgte pynt. Stil havregrynskuglerne tildækket i køleskabet i mindst 2 timer.0,75
Smag
Sødme (dadler), kakao
Konsistens
Lidt tørre, bløde, lidt smuldrende
Tid
20 min.
Udseende
Meget mørkebrune. Dadlerne ‘’skjuler’’ havregrynene. Toppet med kokos
Holdbarhed
3-4 dage i køleskabet
Ernæringsværdi pr. 100 g
  • Pr. 100 g 1689 kJ
  • Protein: 8,3 g
  • Fedt: 15,36 g
    • Mættet:
    • Monoumættet:
    • Flerumættet:
  • Kulhydrat: 53,6 g
  • Kostfibre: 8,6 g
Næringsstofindhold pr. 100 g (dadler)
  • Vitamin A: 3 RAE
  • Vitamin C: 0
  • Vitamin D: 0
  • Calcium: 45 mg
  • Jern: 1,3 mg
  • Salt: 0
  • Natrium: 10 mg

Hvordan er retten ernæringsforbedret?
Sukker er udskiftet med dadler, hvilket bidrager med naturlige sukkerarter, sødme og en række gode vitaminer og mineraler, herunder kalium, kalcium, vitamin A og E. Dadlerne bidrager samtidig med kostfibre. Smørmængden er halveret, hvilket reducerer fedtindholdet i retten.
IMG_1411.JPG

Pizza - almindelig
Til en pizza
Dej:
  • 250 g hvedemel (2,75 kr.)
  • 1,25 dl. vand
  • 25 g gær (0,75 kr.)
  • 0,75 spsk olivenolie (0,5 kr.)
  • 0,5 spsk sukker (0,25 kr.)
  • 1 tsk groft salt (0,25 kr.)
Tomatsauce:
  • En halv dåse flåede tomater (4,5 kr.)
  • En halv dåse tomatpure (2 kr.)
  • En lille smule olie (0,5 kr.)
  • Et halvt løg (0,5 kr.)
Bag pizzaen ved 270 grader i alm. ovn i 10-12 min, eller 200 grader i 20-25 min.
Topping:
  • ½ portion tomatsauce (7,5 kr.)
  • Ost (alm. mozzarella 25%) (11 kr.)
  • Bacon (7 kr.)
  • Pepperoni (45 g fedt/100 g) (8 kr.)
  • Løg (1 kr.)
  • Tomat (4,5 kr.)
Pris i alt: 47,5 kr.
Opløs gæren i vandet ( ca. 30 g) Bland resten sammen med vandet, gem dog mel til at ælte på. Ælt dejen rigtig meget - og drys lidt mel på og skær et kryds og lad dejen hæve under noget cellofan en halv times tid.
Smag
Fed, salt
Konsistens
Blød
Tid
1 time 15 min.
Udseende
Gylden, fedtet, sprød, lys, farverig
Holdbarhed
Højst to dage i køleskabet
Ernæringsværdi pr. 100 g
  • Pr. 100 g 739,8 kJ
  • Protein: 7,6 g
  • Fedt: 7,2 g
  • Kulhydrat: 19,2 g
    • Heraf sukkerarter: 0,6 g
  • Kostfibre: 1,6 g
Næringsstofindhold pr. 100 g (bacon)
  • Vitamin A: 14 RAE
  • Vitamin C: 0
  • Vitamin D: 0,4 ug
  • Calcium: 7 mg
  • Jern: 0,6 mg
  • Salt: 2,8 g
  • Natrium: 1120 mg


IMG_1410.JPGAlmindelig pizza.jpg

Sundere pizza
Til en pizza
Dej:
  • 125 g hvedemel (1,35 kr.)
  • 125 g grahamsmel (1,65 kr.)
  • 1,25 dl. vand
  • 25 g gær (0,75 kr.)
  • 0,75 spsk olivenolie (0,5 kr.)
  • 1 tsk groft salt (0,25 kr.)
Tomatsauce:
  • En halv dåse flåede tomater (4,5 kr.)
  • En halv dåse tomatpure (2 kr.)
  • En lille smule olie (0,5 kr.)
  • Et halvt løg (0,5 kr.)
Topping:
  • ½ portion tomatsauce (7,5 kr.)
  • Cheasy Mozzarella ost 13% (13 kr.)
  • Serranoskinke (12 g fedt/100g) (23 kr.)
  • Løg (1 kr.)
  • Tomat (4,5 kr.)
  • Basilikum (8 kr.)
Pris i alt: 65 kr.

Opløs gæren i vandet ( ca. 30 g) Bland resten sammen med vandet, gem dog mel til at ælte på. Ælt dejen rigtig meget - og drys lidt mel på og skær et kryds og lad dejen hæve under noget cellofan en halv times tid.
Smag
Lidt salt, krydret, umami
Konsistens
Sprød
Tid
1 time 15 min.
Udseende
Gylden, sprød, mørk
Holdbarhed
Højst to dage i køleskabet
Ernæringsværdi pr. 100 g
  • Pr. 100 g 620 kJ
  • Protein: 7,3 g
  • Fedt: 4,1 g
  • Kulhydrat: 19 g
  • Kostfibre: 2,7 g
Næringsstofindhold (serrano skinke)
  • Vitamin A: 5 RAE
  • Vitamin C: 0
  • Vitamin D: 0,1 ug
  • Calcium: 59 mg
  • Jern: 1,4 mg
  • Salt: 7 g
  • Natrium: 2800 mg

Hvordan er retten ernæringsforbedret?
Halvdelen af hvedemelet er udskiftet med grahamsmel, hvilket giver flere kostfibre. Sukker er udeladt. Fyldet er ernæringsforbedret, da osten er fedtreduceret og kødfyldet (pepperoni og bacon) er skiftet ud med parmaskinke - dette giver mindre fedt og stemmer derfor overens med anbefalingerne.
IMG_1409.JPG

Didaktisk perspektiv på opgaven:
Formål for faget madkundskab:
Opgaven om ernæringsforberedning rummer mange forskellige elementer fra formålet for faget madkundskab. Eksempler fra dette ses nedenfor:
  • Eleverne skal i faget madkundskab tilegne sig færdigheder og viden om mad, smag, sundhed, fødevarer, madlavning og måltider og dermed udvikle kompetencer, der gør dem i stand til at vælge og vurdere egne smags- og madvalg.
  • Eleverne skal opnå praktiske færdigheder inden for madlavning og kunne eksperimentere med såvel råvarer, opskrifter og retter som egen smag og andre æstetiske erfaringer.
  • Eleverne skal kunne foretage kritisk reflekterede madvalg på baggrund af viden om fødevarer, sæson, oprindelse, sundhedsværdi, produktionsformer og bæredygtighed.
  • Eleverne skal lære at tage del i og medansvar for problemstillinger, der vedrører mad, madvalg, madlavning og måltider i relation til kultur, trivsel, sundhed og bæredygtighed.

Kompetenceområder - færdigheds- og vidensmål:

Mad og sundhed
Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til sundhed
Fødevarebevidsthed
Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed
Sundhedbevidsthed:
  • Eleven kan omsætte viden om sund mad i madlavning
  • Eleven har viden om sund mad og madlavning

Ernæring og energibehov:
  • Eleven kan anvende kostanbefalinger til madlavning og måltidssammensætning
  • Eleven har viden om kostanbefalinger og deres grundlag
Madvaredeklarationer og fødevaremærkninger:
  • Eleven kan vurdere næringsindhold og tilsætningsstoffer, herunder med digitale værktøjer
  • Eleven har viden om næringsdeklarationer og tilsætningsstoffer
Læringsmål
  • Jeg kan ernæringsforbedre en opskrift, så denne bliver sundere
  • Jeg kan forklare, hvorfor jeg har udskiftet nogle ingredienser med et sundere alternativ
  • Jeg kan vurdere opskriftens næringsindhold ved hjælp af et kostberegningsprogram


Ernæringsforberdningopgave i skolen:
Jette Benns kategorier
I undervisningen
At vide
Læreren: Generel ernæringslære, herunder viden om de energigivende stoffer kulhydrater, fedt og proteiner samt de væsentligste vitaminer og mineraler.  
Bred viden om de forskellige fødevarer og deres anvendelse, sundhed, kostmodeller og kostsammensætning.  
Eleverne: Vide noget om betydningen af de madvalg, eleverne træffer. Viden om kostsammensætning, energifordeling og næringsstoffer for at kunne ernæringsforbedre retter.
At kunne (hverdagslivskompetence)
Læreren: Didaktisk kompetence til at kunne formidle stoffet til eleverne. Planlægge opgaver og praktiske øvelser, der skaber sammenhæng mellem teori og praksis.
Eleverne: Analysere retten, anvende kostberegningsprogram. Kende forskellige tilberedningsmetoder og kunne anvende disse.  
At sanse
Læreren: At have overblik over lokalet og elevernes arbejde.
Eleverne: Anvende sanserne til at sammenligne retterne. Sammenligne hele det æstetiske udtryk
At ville (demokratisk, medbogerskabsprincip)
Læreren: Forholde sig til og tage stilling til de anvendte produkter.
Eleverne: Forholder sig til og tager stilling til de anvendte produkter. At forholde sig til de officielle kostråd. Bæredygtighed.    
At være (omsorgsetiske dimension)
Læreren: At kunne rumme og give plads til elevernes individualiteter. Give eleverne plads til at eksperimentere og lade dem lære af egne fejl. I forlængelse heraf give eleverne konstruktiv feedback på deres arbejde og hjælpe dem til at se, hvad det er, de har lært.
Eleverne: At det er acceptabelt at lave fejl. Være interesseret i egen og andres sundhed.     

Hvad fandt vi ud af? (fælles på holdet)
  • Forarbejdede fødevarer har tab af vitaminer og mineraler
  • Få ting skal ændres for at forbedre ret
  • Der kan tilføres andre smage end “fedt”/sødt
  • Man skal passe på med for store ændringer
    • Ændring af få parametre giver bedst sammenligningsgrundlag
  • Kan give eleverne viden om madvalg, ernæringslære, anvendelse af fødevarer, E%-fordeling, kvaliteten af fedt og kulhydrat.

Konklusion:
Selvom både vores pizza og havregrynskugler indeholdt en væsentlig mindre mængde fedt, var der rent faktisk en del mere smag i retterne. Dette kan til dels skyldes, at fedtet i begge opskrifter var fjernet fuldstændig, men erstattet med ingredienser, der tilfører andre smage og komplementerer retten på en anden måde. Opgaven med at ernæringsforbedre var på samme tid også med til at åbne op for, at ikke alt kan erstattes med sundere alternativer, og at man i nogle retter, hvis man ønsker at bevare den traditionelle smag, skal være forsigtig med at udskifte alt for meget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar